🌿Motiverende intervju (MI) i arbeid med elever, ungdom og familier

Trygge, motiverende og endringsskapende samtaler i skole og elevoppfølging

Motiverende intervju (MI) er en forskningsbasert samtalemetode som styrker motivasjon, mestring og samarbeid. Metoden brukes bredt i tjenester som jobber med barn og unge, og er særlig nyttig i arbeid med skolemotivasjon, elevfravær, valgprosesser, psykososial oppfølging og familiesamarbeid.

MI gir fagpersoner et tydelig og respektfullt rammeverk for samtaler som kan være krevende – spesielt når elever eller foresatte står i usikkerhet, ambivalens, motstand eller press. Metoden hjelper til å skape trygghet, retning og bevegelse i prosesser som ofte kan stå fast.

Ta kontakt for informasjon og påmelding

Kurset passer for:

  • Rådgivere og veiledere i videregående skole

  • Karriereveiledere og elevtjenester

  • Sosiallærere, miljøterapeuter og miljøarbeidere

  • Helsesykepleiere

  • Skolelos og skolefraværsteam

  • PPT

  • Ungdomsteam, familiesentre og oppfølgingstjenester

  • Kommunale tjenester som jobber med barn, unge og familier

Hvorfor MI i skole og ungdomsarbeid?

  • styrker relasjonen mellom elev og fagperson

  • reduserer motstand og øker samarbeid

  • bygger motivasjon for læring, tilstedeværelse og endring

  • hjelper elever å utforske egne mål, ønsker og bekymringer

  • gir et felles språk i tverrfaglig samarbeid rundt eleven

  • skaper rom for små, realistiske steg i krevende prosesser

  • passer både i korte veiledningssamtaler og lengre oppfølging

MI i rådgivning og karriereveiledning (VGS)

MI gir rådgivere og karriereveiledere verktøy til å:

  • støtte elever som er usikre på valg og retning

  • utforske motivasjon og interesser uten press

  • håndtere ambivalens og beslutningsvegring

  • skape mer eierskap til elevenes egne valg

  • styrke mestringstro og selvstendighet

  • møte elever med lav motivasjon eller høyt fravær

  • gjennomføre mer strukturerte og virkningsfulle samtaler

MI i arbeid med skolevegring og fravær

Ved skolevegring og høyt fravær oppstår ofte ambivalens hos barnet, press i familien og usikkerhet i skolen. MI kan bidra til:

  • tryggere dialog om det som er vanskelig

  • å redusere motstand og øke tillit

  • å utforske hindringer og mestringstro

  • bedre samarbeid mellom skole og foresatte

  • å finne små, konkrete steg tilbake mot skolehverdagen

Deltakerne lærer:

  • grunnleggende ferdigheter og kommunikasjonsteknikker i MI

  • å utforske motivasjon, ambivalens og retning

  • å støtte elever som strever med valg, fravær eller press

  • samtaleteknikker for å redusere motstand og øke samarbeidsvilje

  • å finne små steg sammen med eleven eller familien

  • bruk av MI i korttidssamtaler, planlagte veiledninger og vanskelige møter

Om kursholder

Jeg har arbeidet med MI-opplæring siden 2007 og har lang erfaring i arbeid med skole, ungdom og familier. Jeg har undervist i MI i universitets- og høyskolesektoren, samt for kommuner, barne- og ungdomstjenester, skolevegringsteam og videregående skoler over hele landet.

Kursene tilpasses deres fagområde, elevgrupper og arbeidshverdag, og kan gjennomføres både fysisk og digitalt.

Ta gjerne kontakt

For spørsmål, mer informasjon eller en uforpliktende prat om kurs og veiledning, er dere velkomne til å ta kontakt.