🌿Motiverende intervju (MI) i arbeid med elever, ungdom og familier
Trygge, motiverende og endringsskapende samtaler i skole og elevoppfølging
Motiverende intervju (MI) er en forskningsbasert samtalemetode som styrker motivasjon, mestring og samarbeid. Metoden brukes bredt i tjenester som jobber med barn og unge, og er særlig nyttig i arbeid med skolemotivasjon, elevfravær, valgprosesser, psykososial oppfølging og familiesamarbeid.
MI gir fagpersoner et tydelig og respektfullt rammeverk for samtaler som kan være krevende – spesielt når elever eller foresatte står i usikkerhet, ambivalens, motstand eller press. Metoden hjelper til å skape trygghet, retning og bevegelse i prosesser som ofte kan stå fast.
Kurset passer for:
Rådgivere og veiledere i videregående skole
Karriereveiledere og elevtjenester
Sosiallærere, miljøterapeuter og miljøarbeidere
Helsesykepleiere
Skolelos og skolefraværsteam
PPT
Ungdomsteam, familiesentre og oppfølgingstjenester
Kommunale tjenester som jobber med barn, unge og familier
Hvorfor MI i skole og ungdomsarbeid?
styrker relasjonen mellom elev og fagperson
reduserer motstand og øker samarbeid
bygger motivasjon for læring, tilstedeværelse og endring
hjelper elever å utforske egne mål, ønsker og bekymringer
gir et felles språk i tverrfaglig samarbeid rundt eleven
skaper rom for små, realistiske steg i krevende prosesser
passer både i korte veiledningssamtaler og lengre oppfølging
MI i rådgivning og karriereveiledning (VGS)
MI gir rådgivere og karriereveiledere verktøy til å:
støtte elever som er usikre på valg og retning
utforske motivasjon og interesser uten press
håndtere ambivalens og beslutningsvegring
skape mer eierskap til elevenes egne valg
styrke mestringstro og selvstendighet
møte elever med lav motivasjon eller høyt fravær
gjennomføre mer strukturerte og virkningsfulle samtaler
MI i arbeid med skolevegring og fravær
Ved skolevegring og høyt fravær oppstår ofte ambivalens hos barnet, press i familien og usikkerhet i skolen. MI kan bidra til:
tryggere dialog om det som er vanskelig
å redusere motstand og øke tillit
å utforske hindringer og mestringstro
bedre samarbeid mellom skole og foresatte
å finne små, konkrete steg tilbake mot skolehverdagen
Deltakerne lærer:
grunnleggende ferdigheter og kommunikasjonsteknikker i MI
å utforske motivasjon, ambivalens og retning
å støtte elever som strever med valg, fravær eller press
samtaleteknikker for å redusere motstand og øke samarbeidsvilje
å finne små steg sammen med eleven eller familien
bruk av MI i korttidssamtaler, planlagte veiledninger og vanskelige møter
Om kursholder
Jeg har arbeidet med MI-opplæring siden 2007 og har lang erfaring i arbeid med skole, ungdom og familier. Jeg har undervist i MI i universitets- og høyskolesektoren, samt for kommuner, barne- og ungdomstjenester, skolevegringsteam og videregående skoler over hele landet.
Kursene tilpasses deres fagområde, elevgrupper og arbeidshverdag, og kan gjennomføres både fysisk og digitalt.
Ta gjerne kontakt
For spørsmål, mer informasjon eller en uforpliktende prat om kurs og veiledning, er dere velkomne til å ta kontakt.