Motiverende intervju (MI) for arbeidsinkludering

Styrk kvaliteten i oppfølging, veiledning og kommunikasjon i VTA, AFT og NAV

Motiverende intervju (MI) er en forskningsbasert samtalemetode som styrker indre motivasjon, mestring og deltakelse. Metoden brukes i hele arbeidsinkluderingsfeltet og er omtalt av Helsedirektoratet i flere faglige retningslinjer.

MI passer særlig godt i tjenester som jobber med mennesker i endring – enten målet er økt trivsel og stabilitet i tilrettelagt arbeid, eller bevegelse mot aktivitet, utdanning eller arbeid.
Gjennom MI får ansatte verktøy for å skape trygge, tydelige og motiverende samtaler som fremmer samarbeid og retning.

Hva tilbyr jeg?

Jeg tilbyr kurs og veiledning i MI tilpasset arbeidsinkluderingsfeltet. Kursene bygger på over 17 års erfaring med undervisning i MI, blant annet som medutvikler og fagansvarlig for Helsedirektoratets podkurs i MI, fagansvarlig i Motiverende Intervju ved Universitetet i Innlandet og undervisning i store og små arbeidslivsbedrifter

Kursene kan gjennomføres fysisk eller digitalt, for enkeltenheter eller for flere bedrifter samlet.

Ta kontakt for informasjon eller påmelding!

🌿 MI-kurs for AFT og NAV

Metoden er også særlig relevant i AFT og NAV, hvor samtaler om arbeidsevne, mål, muligheter og retning er sentrale i veien mot arbeid, aktivitet eller utdanning. I dokumentasjon knyttet til NAVs veiledningsplattform omtales Motiverende intervju som en egnet metode i oppfølgingsarbeid og retur til arbeid.

MI gir ansatte verktøy til å møte ambivalens, utforske hindringer, styrke indre motivasjon og skape bevegelse i prosesser som kan være krevende eller komplekse. Metoden skaper samarbeid og tydelighet, samtidig som brukermedvirkning ivaretas.

Kurset passer for:

  • AFT-bedrifter

  • NAV-veiledere i oppfølging, mottak, marked, ungdomsteam m.m.

  • Tiltaksarrangører som jobber med avklaring, oppfølging og jobbutprøving

  • Jobbspesialister og arbeidsgivere i samarbeid med NAV/AFT

Hvorfor MI i AFT/NAV?

  • Styrker kvaliteten i veiledningssamtaler

  • Skaper klar retning og eierskap hos deltakere

  • Hjelper veiledere å balansere støtte og krav

  • Bedrer kommunikasjon i utfordrende eller fastlåste prosesser

  • Understøtter målet om bevegelse mot arbeid

Deltakerne lærer:

  • grunnleggende MI-verktøy og samtalestruktur

  • å utforske arbeidsevne, mål og retning på en samarbeidsorientert måte

  • å håndtere ambivalens og motstand konstruktivt

  • å fremme motivasjon for arbeid, aktivitet eller utdanning

  • å bruke MI i samtaler om progresjon, jobbutprøving og karrierevalg

🌿 MI-kurs for VTA-bedrifter

Motiverende intervju (MI) er en forskningsbasert metode for å styrke indre motivasjon, mestring og deltakelse. For VTA-bedrifter er MI et spesielt godt egnet verktøy, fordi metoden støtter gode relasjoner, trygg kommunikasjon og utvikling i et tilrettelagt arbeidsmiljø.

VTA-deltakere står i ulike livssituasjoner og har forskjellige forutsetninger. Motiverende Intervju (MI) gir ansatte et felles språk og struktur for samtaler som bygger på respekt, medvirkning og anerkjennelse. Metoden bidrar til økt trivsel, eierskap og små eller store steg videre i arbeidshverdagen.

Kurset passer for:

  • Vekst- og ASVO-bedrifter

  • Kommunale arbeidssentre

  • Arbeids- og aktivitetstilbud innen helse og omsorg

  • Bedrifter med VTA-plasser som ønsker å styrke kvaliteten i oppfølgingen

Hvorfor MI i VTA?

  • Øker kvaliteten i miljøarbeid og veiledning

  • Styrker relasjonen mellom deltaker og veileder

  • Bidrar til mer åpenhet, trygghet og arbeidsengasjement

  • Gir verktøy for å håndtere utfordringer og endringsprosesser

  • Skaper en mer forutsigbar og inkluderende arbeidshverdag

Deltakerne lærer:

  • grunnleggende MI-ferdigheter og kommunikasjonsstil

  • hvordan skape gode, trygge og motiverende samtaler

  • å utforske ønsker, mål og trivsel på deltakerens premisser

  • hvordan støtte mestringstro og små steg i hverdagen

  • å bruke MI i både formelle og uformelle oppfølgingssituasjoner

Om kursholder

Jeg har arbeidet med MI-opplæring siden 2007, og har blant annet vært fagansvarlig og medutvikler av Helsedirektoratets podkurs i MI. Kursene tilpasses deres arbeidsplass, deltakere og rammer. Jeg tilbyr både fysiske og digitale kurs.